Bramka VoIP - TELZAM

TELZAM
logo telzam
Przejdź do treści
Poradnik
W tym dziale będziemy zamieszczać porady lub instrukcje związane z naszą ofertą.
Mamy nadzieję, że komuś się przydadzą.
Poradnik

Konfiguracja bramki VoIP.

Konfigurację bramki opiszę na przykładzie CISCO SPA 112. Opis ten będzie pasować również do SPA 122 i do LinkSys PAP2T.
Bramka VoIP
  1. Jeśli podłączyliśmy naszą bramkę do sieci musimy znać jej adres IP, ponieważ konfigurująmy ją poprzez przeglądarkę internetowa. Podnosimy więc słuchawkę w podłączonym do niej telefonie i wybieramy na klawiaturze **** (cztery gwiazdki). Bramka w tym momencie przemówi do nas słowami "configuration menu.." a my wybieramy 110#, po czym usłuszymy w języku anglielskim adres IP jaki ma bramka. Adres ten wpisujemy do paska adresu przeglądarki internetowej (komputer musi być w tej samej sieci lan co bramka).
  2. Jeśli bramka bramka zabezpieczona jest hasłem logujemy się jako admin. W przypadku linksys pap2 najpierw logujemy się jako user, następnie klikamy "admin login" i logujemy się jako admin. W LinkSys możemy również kliknąć od razu "switch to advanced view". W Cisco klikamy na "Voice" a potem na "Line 1", w Linksys od razu na "Line 1".
  3. Zaczynając od góry, ja zawsze ustawiam "Nat Keep Alive Enable" na yes w sekcji "Nat settings". Dzięki temu ruch przychodzący działa poprawnie jeśli mamy bramkę za routerem i czasem nie trzeba dzięki temu przekierowywać na routerze portów.
  4. Nastepnie interesuje nas sekcja "Proxy and Registration". W pole "Proxy" wpisujemy adres serwera sip naszego usługodawcy np. "sip.foneo.pl" czy "sip.ipfon.pl". Możemy zamiast domeny wpisać tam adres IP tegoż serwera. W przypadku, gdy na bramce konfigurujemy numer wewnętrzny z centrali abonenckiej w polu tym wpisujemy adres ip naszej centrali. W tej samej sekcji są również pola "Register Expires" i "Proxy Fallback Intvl". W zdecydowanej większości można zostawić fakbryczne czasy odnowiania rejestracji, ale czasami warto je skrócić np z 3600 sekund do 60.
  5. Następnie przechodzimy do sekcji "Subscriber Information". W polu "User ID" wpisujemy login do nasze konta sip - czasem to login, czasem to nr telefonu. Mamy tę informację od naszego usługodawcy, podobnie jak hasło, które musimy wpisać w polu "Password".
  6. W sekcji "Audio Configuration" powinniśmy również ustawić preferowany kodek, jeśli wiemy jaki kodek preferuje nasz usługodawca (pole "Preferred Codec"). W przypadku central telefonicznych jest to najczęściej G711a, ale jeśli tego nie skonfigurujemy bramka postara się sama dogadać z serwerem.
  7. Pozostaje nam jeszcze "Dial Plan". Można zostawić domyślny, ale skonfigurowanie go zgodnie z własnymi potrzebami korzystanie z bramki stanie się wygodniejsze. Posłużę się przykładem: {112S0|99xS0|[1-9]xxxxxxxxS0|0x.}
    Bramka VoIPPowyższy przykład to najprostszy dial plan, gdy mamy 9-cio cyfrowy numer miejski od operatora. S0 (to literka "S" z zerem) to znak, że bramka ma nie czekać na następną cyfrę tylko natychmiast wybrać numer. Zatem pierwsza część tego dial planu powoduje że jeśli wybierzemy numer 112 bramka od rzu wysyła ten numer do operatora nie czekając na kolejne cyfry. Kolejny wpis to 99xS0, gdzie "x" oznacza dowolną cyfrę. Bramka nie będzie czekać na kolejne cyfry jeśli na telefonie wybierzemy trzycyfrowy numer rozpoczynający się od 99. Kolejny wpis to [1-9]xxxxxxxxS0. Informuje on bramkę, że ma nie czekać na następną cyfrę jeśli wprowadziliśmy 9 dodolnych cyfr  a pierwsza była z zakresu od 1 do 9, czyli nie była zerem. To wpis dla numerów krajowych. Kolejny wpis 0x. oznacza że jeśli wprowadzimy numer zaczynający się na 0 to numer ten może mieć dodolną ilość cyfr, a bramka uzna, że zakończyliśmy wprowadzać numer z aparatu gdy przez określoną ilość czasu nie usłyszy kolejnej cyfry. To wpis dla numerów międzynarodowych.
  8. Drugi przykład dial planu dotyczczy przypadku gdy na naszej bramce programujemy numer wewnętrzny z centrali abonenckiej. Na potrzeby tego przykładu zakładamy że na miasto wychodzimy cyfrą zero a nasza numeracja wewnętrzna jest trzycyfrowa i są to numery od 600 do 899.
    Nasz plan będzie wyglądać tak: ([6-8]xxS0|0112S0|099xS0|0[1-9]xxxxxxxxS0|00x.)
    Pierwszy wpis [6-8]xxS0 informuje bramkę, że jeśli wprowadziliśmy trzy cyfry, z których pierwsza to 6,7 lub 8 to jest to jeden z naszych wewnętrznych numerów i ma nie czekać na kolejne cyfry. Drugi i trzeci wpis jest analogiczny jak w pierwszym przykładzie tyle, że na miasto wychodzimy z zerem na numery alarmowe. Kolejny wpis 0[1-9]xxxxxxxxS0 dotyczący numerów krajowych jest też analogiczny jak wyżej tylko że zaczyna się dodatkowo zerem (druga cyfra w tym przypadku nie może być zerem, dlatego zakres od 1-9). Ostatni wpis dotyczy numerów międzynarodowych. Numer wtedy musi zaczynać się dwoma zerami i może mieć dowolną ilość cyfr.
  9. Jeśli mamy na bramce skonfigurowany nr wewnętrzny z centrali to warto zwrócić uwagę na czas flash'a. Właściwie ustawiony umożliwia poprawne zawieszanie i przełączanie rozmów. Ustawienia znajdziemu w menu "Regional" w sekcji "Control Times Values". "Hook Flash Timer Min" i "Hook Flash Timer Max" to minimalny i maskymalny czas flash'a na jaki zareaguje bramka i przy domyślnych ustawieniach 0.1 do 0.9 sekundy wiekszość aparatów telefonicznych będzie pracować poprawnie, ale zdarzają się takie, które mają domyślnie 80 lub 100 ms i wtedy albo flash działa czasem tylko albo wcale. Warto wtedy poprawić "Hook Flash Timer Min" np. na 0.05 (czyli 50ms).
Mam nadzieję, że opis komuś się przyda. Jeśli jest w nim jakiś błąd lub napisałem coś źle, to ewentualne uwagi będą mile widziane. Mnie taka konfiguracja do tej pory zawsze się sprawdzała. Zapraszam do kontaktu.
TELZAM Marek Pietrzyk
Kaczyniec 18
42-600 Tarnowskie Góry

Marek Pietrzyk
tel. +48 790 500 652
email:

Kontakt
Lokalizacja
Wróć do spisu treści